februari 20, 2017

Kefir

Afgelopen week kreeg ik van mijn schoonmoeder wat Kefir. Ik had kende het wel, maar wist niet wat het was en wat het deed. Ik besloot er wat meer over te lezen, en ik ben enthousiast geworden! Er bestaat ook waterkefir, maar ik heb het in deze post over melkkefir.

Kefir is een drankje die ontstaat door "kefirplantjes" (eigenlijk geen plantje, daar kom ik later op terug) toe te voegen aan melk (het beste is rauwe melk). Dit gaat fermenteren waardoor er - zo blijkt - een vrij dik en licht tintelend en alcoholisch melkdrankje ontstaat.

Nou ben ik niet zo'n fan van rauwe melk of dingen fermenteren. Een paar maanden geleden was ik bij een boerderij winkel waar ze rauwe melk verkopen. Ik weet hoe goed het voor je is, maar ondanks dat durfde ik het niet mee te nemen, haha!

Toch ben ik overtuigd, want Kefir is echt heel gezond. Sleutelwoorden zijn: Probiotica, Vitamine B2 B6, B12, C, D(!), H en K, Calcium, Ijzer, Magnesium, Tryptofaan (wat weer helpt bij de productie van Serotonine) en nog veel meer.

Het feit dat de het kefir plantje de rauwe melk fermenteerd maakt mij al een stukje meer gerust als ik erbij nadenk dat ik dus eigenlijk rauwe melk drink. Maar, na wat lezen en onderzoeken vind ik rauwe melk nu ook helemaal niet meer zo eng. Als het maar van een gezonde (biologische) koe komt die gras eet. En natuurlijk: vers!

De Kefir lijkt op gelachtige bloemkool, dat vind ik tenminste. Omdat het groeit als je het in melk stopt wordt het ook wel een plantje genoemd, maar dat is het niet. Het zijn een soort van bacterie-korrels en komen oorspronkelijk vermoedelijk uit de Kaukasus. 

Ik ga het dus proberen. Waarschijnlijk heb ik morgen wel even tijd om rauwe melk te halen. Ik vind het heel spannend en ik zal proberen alles vast te leggen om er een blogje van te maken :-).

De meeste info over Rauwmelkse Kefir heb ik hier vandaan: http://voedzo.nl/gezond-eten/melkkefir-van-rauwe-melk/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten